- This event has passed.
BECCLE Seminar: Substitution between online distribution channels
November 30, 2017, 14:15 - 16:00
CC BY 2.0, SarahDobbs, Monopoly piece
BECCLE has the pleasure of inviting to a seminar with Thibaud Verge on the topic “Substitution between Online Distribution Channels: An Empirical Evaluation on the Scandinavian Hotel Industry”
Time and Place:
Thursday 30 November, 14.15 – 16.00
Auditorium 3, Faculty of Law, UoB, Magnus Lagabøtes plass 1.
The seminar is free and open to the public.The seminar will be held in English.
Om tema:
Webportaler eller “plattformer” er viktige for salg av en rekke tjenester. Et eksempel er reservasjoner av hotellrom gjennom plattformene Booking.com og Expedia. Vi observerer at mange slike plattformer påtvinger restriksjoner på hvordan selgerne (hotellene) kan sette prisene sine. Expedia og Booking.com har for eksempel operert med såkalte priparitetsklausuler (“price parity”) eller MFN-klausuler (“most-favored nation”), som sier at hotellet, når det tilbyr et hotellrom til en gitt pris på Booking.com, ikke kan tilby en lavere pris verken hos Expedia (eller hos andre konkurrenter), eller på egen hjemmeside.
Konkurransemyndighetene i flere europeiske land har de siste årene etterforsket bruken av slike klausuler, og fokuset har spesielt vært rettet mot hotellmarkedet og Booking.com. I april 2015 godtok de franske, italienske og svenske konkurransemyndighetene forpliktelser fra Booking.com, som gikk ut på at Booking.com ikke lenger skulle legge restriksjoner på hvilke priser hotellene kan tilby på andre konkurrerende plattformer. Forpliktelsene åpnet likevel for at Booking.com kunne legge restriksjoner på hvilke priser hotellene kan tilby på sine egne hjemmesider – de åpnet altså for såkalt “narrow price parity”. Expedia fulgte etter og tilbøy identiske forpliktelser kort tid etter.
En viktig diskusjon i disse etterforskingene har vært i hvilken grad Booking.com, Expedia og andre uavhengige plattformer er gode substitutter til hverandre, og i hvilken grad hotellenes egne hjemmesider er gode substitutter til de uavhengige plattformene. Thibaud Vergé vil belyse denne problemstillingen med utgangspunkt i en helt fersk empirisk studie basert på data fra det skandinaviske hotellmarkedet:
“We analyze the intensity of competition between two major online travel agencies (OTA), Booking and Expedia, and the hotels own online sales channel (website). The estimation of the substitution patterns between these channels can provide an indirect measure of the potential anti-competitive effects of price parity clauses. With a unique dataset of all bookings in two major hotel chains in Scandinavia over a period of five years, we exploit the boycott of Expedia to estimate substitution patterns. Our first results indicate that (i) a substantial share of consumers seem to be loyal to Expedia ; (ii) remaining consumers tends to switch to Booking ; (iii) hotels’ own websites are poor substitutes for OTAs.”
Speakers: